ශ්රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවේ විගණනයෙන් හෙළි කර ඇත්තේ 2024 වසරේ දුම්රිය ගමන්වලින් සියයට 49ක් (දුම්රිය 58,693) ප්රමාද වූ බවත්, දුම්රිය මෙහෙයුම් නියමිත වේලාවට ක්රියාත්මක වීම පිළිබඳ බරපතළ ගැටළු පෙන්වන බවයි.
නගරාන්තර, අධිවේගී, මිශ්ර, මගී සහ භාණ්ඩ ප්රවාහන දුම්රිය ඇතුළුව පසුගිය වසරේ සැලසුම් කළ ගමන් වාර 125,036න් 119,731ක් පමණක් ක්රියාත්මක වී ඇති අතර නියමිත වේලාවට ධාවනය වී ඇත්තේ ඉන් දුම්රිය 61,038ක් පමණක් බව වාර්තා වේ.
එමෙන්ම දුම්රිය 5,305ක් හෙවත් නියමිත ගමන් වාරවලින් සියයට 4.2ක් අවලංගු කර ඇති අතර ගිණුම්කරණ නිලධාරියා මෙම ප්රමාදයන් සහ අවලංගු කිරීම් සඳහා හේතු කිහිපයක් ඇති බව පවසා ඇත.
දුම්රිය රියදුරන් සහ තාක්ෂණික කාර්ය මණ්ඩලය බඳවා ගැනීමට අපොහොසත් වීම, ගෙවී ගිය දුම්රිය එන්ජින් අලුත්වැඩියා කිරීමේ ප්රමාදයන්, පැරණි එන්ජින් වැගන් සහ බලවේග කට්ටල, රත්මලාන කර්මාන්ත ශාලාවේ නවීකරණයේ ප්රමාදයන්, රේල් පීලි ප්රමාද වීම, පනවන ලද වේග සීමාවන්, මාර්ග වැඩ හේතුවෙන් සීමිත ගමන් කාලය සහ අයහපත් කාලගුණික තත්ත්වයන් ආදිය එම හේතුවලට ඇතුළත් වේ.
කෙසේවෙතත්, ප්රමාදයන් සහ අවලංගු කිරීම් සඳහා හේතු හඳුනා ගැනීම, ඵලදායී විසඳුම් ක්රියාත්මක කිරීම සහ කාලසටහනට අනුව දුම්රිය ධාවනය සහතික කිරීම සඳහා කඩිනම් පියවර ගත යුතු බව විගණනය නිර්දේශ කළේය. මේ අතර, දුම්රිය ජාලය පුරා ඇති ප්රධාන සහ සුළු මට්ටමේ හරස් මාර්ග 1,362න් හරස් මාර්ග 439ක් අනාරක්ෂිත තත්ත්වයේ පවතින බවත්, අතින් ක්රියාත්මක කරන ලද ගේට්ටු 200ක් ඇතුළුව, මගීන්ට සහ දුම්රිය මෙහෙයුම් සඳහා සැළකිව යුතු අවදානම් ඇති කරන බවත් විගණනයෙන් හෙළි වී ඇත.
2020 සිට 2024 දක්වා වසර පහ තුළ, අනාරක්ෂිත හරස් මාර්ගවල අනතුරු 385ක් සිදු වූ අතර, එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස මරණ 37ක් සහ තුවාල 105ක් සිදුව තිබේ. මුළු හරස් මාර්ගවලින් 185ක් පෞද්ගලිකව නඩත්තු වන අතර, දුම්රිය ගේට්ටු සහිත 300ක් සහ දුම්රිය සංඥා සහිත 438ක් ඇතුළුව දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව විසින් 1,177ක් නඩත්තු කරනු ලබන බව අනාවරණය විය.
අනතුරු ඇඟවීමේ සංඥා, වේග සීමාවන් සහ දුම්රිය ස්ථානවලින් අනතුරු ඇඟවීම් දීම වැනි තාවකාලික පියවර අනාරක්ෂිත හරස් මාර්ග බොහොමයක ක්රියාත්මක කර ඇති බව දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව පැවසීය. අනාරක්ෂිත දුම්රිය හරස් මාර්ගවල තවදුරටත් අනතුරු වළක්වා ගැනීමට සහ ජීවිත ආරක්ෂා කිරීමට වහාම ආරක්ෂක පියවර ගත යුතු බව විගණනය නිර්දේශ කළේය. විගණනයෙන් හෙළි වූ තවත් දෙයක් වන්නේ 2020 සිට 2024 දක්වා කාලය තුළ දුම්රිය පීලි පැනීම් 660ක්, බිඳවැටීම් 585ක් සහ ගැටුම් 13ක් සිදුවී ඇති බවයි.
මෙම කාලය තුළ අනතුරු 572ක් සිදු වුවද, මූල්ය රෙගුලාසි 104 යටතේ අවශ්යතාවලට පටහැනිව, වසරක සිට වසර හතර දක්වා කාලය තුළ පවා පරීක්ෂණ අවසන් කර නොමැත. පරීක්ෂණ අවසන් කරන ලද අනතුරු 88 සඳහා ඇස්තමේන්තුගත අලාභය රු. 20,456,009කි. දෙපාර්තමේන්තුව පැවසුවේ ප්රවාහන උප දෙපාර්තමේන්තුවේ විමර්ශන නිලධාරීන් අතර පුරප්පාඩු විශාල සංඛ්යාවක් තිබීම නිසා මූලික පරීක්ෂණ ප්රමාද වූ බවයි. අනතුරු විමර්ශන සහ හානි අයකර ගැනීම සම්බන්ධයෙන් මූල්ය රෙගුලාසිවලට අනුකූල වීමට කඩිනම් පියවර ගත යුතු බව විගණනය නිර්දේශ කළේය.
✅✅✅✅✅
